Min son har en fantastisk mentor. Anne – du äger! Vi hade ett jättefint utvecklingssamtal i veckan om vad Victor behöver. Han frågar mig ofta varför han måste gå i skolan. Han upplever att han lär sig mer på youtube. Men både jag och Anne (hans mentor) säger samma sak, det är inte bara vad man lär sig kunskapsmässigt, det är det sociala man kan träna på också. Vilket han gör omedvetet varje dag.
Victor har adhd och asperger och är supersmart, ibland funderar jag på om det inte är så att han har en särbegåvning. Vi vet inte, vi behöver inte veta det egentligen. Vi behöver bara möta hans behov. ”Bara”, säger jag så där lite slarvigt. För det är inte så bara. Jag och skolan börjar mer och mer förstå vilka behov han har. Exempelvis ska alla instruktioner om läxor och prov göras skriftligt så att han lätt kan pricka av vad han behöver göra. Däremot är Victors starkaste sida, enligt ett ITBA-test (se förklaring nedan) det auditiva. Får han lyssna sig till kunskap så minns han bättre än om han läser det och då är dessutom muntliga prov att rekommendera.
Victor förklarade för mig hur hans hjärna tar in information:
”Min hjärna tar in all information, all, och det blir som ett eget språk. Men jag vet inte hur jag översätter informationen när den ska ut. Det är jättefrustrerande.”
Jag hörde Tony Attwood föreläsa om det och han kallar det för att prata ”aspiska”. Det är ett språk som omgivningen behöver lära sig för att skapa tydlig kommunikation med en person som har asperger. Såklart finns det dialekter och tolkningar även här. Vissa människor har läggning för att lätt lära sig aspiska och andra har det mycket svårare, precis som vilket språk som helst. Så, just nu håller jag på med en intensivkurs i aspiska och det är riktigt spännande.
/MrsHyper
———————–
Vad är ITPA?
ITPA (Illinois Test of Psycholinguistic Abilities) utförs på barn mellan 5 ½ år och 13 år. Testet går ut på att täcka och mäta olika aspekter av ett barns språkliga förmåga.
ITPA har följande 13 delprov:
Auditiv reception, Visuell reception, Auditiv helhet, Visuell analogi, Auditivt sekvensminne, Visuellt sekvensminne, Sammanljudning, Auditiv analogi, Motorisk uttrycksförmåga, Ordflöde, Vokal uttrycksförmåga, Grammatisk helhet, Visuell helhet.
Resultatet redovisas i stanineskalan 1-9
Stanine 1-3 ligger under genomsnittsvärdet för åldern
Stanine 4-6 ligger inom genomsnittsvärdet för åldern
Stanine 7-9 ligger över genomsnittsvärdet för åldern.
Ur testet får man även fram vilken ungefärlig åldersnivå som barnets resultat motsvarar.