Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av deras egna budord.
Stödinsatserna för att unga inte ska hamna i utanförskap.
Att skolfrånvaro oftast beror inte på bristande föräldraförmåga, ”gaming” eller låg motivation är en förenklad förklaring. Det säger Marit Sahlström, som är författare, föreläsare och pedagog och arbetar med frågor som rör unga i utanförskap.
– Jag skulle vilja kämpa mer för att förändra fördomar som fortfarande finns runt skolfrånvaro, som att det ofta handlar om bristande föräldraförmåga, ”gaming” eller låg motivation. De går inte till skolan för de kan inte gå, inte för att de inte vill eller inte bryr sig, säger Marit.
Marit efterfrågar:
*Alla barn och unga ska få det stöd de behöver till en fungerande skolgång.
*Snabba beslutsvägar med kontinuerlig utvärdering så man ser om insatsen fungerar och om den inte göra om och testa nytt.
*Varje kommun skulle ha en gemensam ekonomisk pott från utbildnings- social- och arbetsmarknadsförvaltning som snabbt och enkelt kunde användas till stödinsatser för barn och unga som riskerar att hamna i utanförskap.
Marit växte upp med syskon som var sjuka och inte gick i skolan under lång tid.
– Det kan säkert ha påverkat mitt val att jobba med barn och unga som har det tufft i skolan. Men grejen är den att jag alltid gillat att jobba med unga som på olika sätt behöver stöd. Det är roligt och klurigt att leta vägar till en bra och fungerande kommunikation och en ynnest att lära känna de här unga som är fantastiska men inte alltid vet om det själva, berättar hon.
Att hon tycker att det är klurigt att leta vägar började kanske redan som liten, eftersom hon då ville bli detektiv. Senare i livet kom hon att inspireras av Elza Dunkels, som forskar om unga och nätet och lyfter barnperspektivet.
Förutom att skriva fler böcker och pjäser vill Marit i framtiden snorkla i ett turkost hav med sina barn och ligga i soffan och läsa eller lata sig i solen.
För mer info:
Marits Sahlströms sida hos Ordfront
/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare
Marit Sahlström
Författare, föreläsare och pedagog
Läs fler intervjuer här
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd. Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...
Flickorna och språkstörningarna
Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos. Var är flickorna i statistiken? Flickors...
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...
Läs & Lek! = bästa motivationen
Läs & Lek! Motivation är A och O för att orka öva mycket med de repetitioner som krävs för att språket ska utvecklas för barn med DLD (Språkstörning). Det menar Johanna Enhörning, logoped som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter till MrsHyper i denna...
”Språkstörning finns inte!”
Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin arbetsplats samt om varför hon vill sätta språkstörning på kartan. Det finns fördomar och okunskap som leder till...