Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin arbetsplats samt om varför hon vill sätta språkstörning på kartan.
Det finns fördomar och okunskap som leder till att man inte kan utvecklas på arbetsplatser vilket i sin tur gör att man inte gör ett lika bra jobb, som i sin tur kan leda till att det kan verka som att man inte har en arbetsförmåga.
-Berättar du inte om din diagnos, kan man inte skylla på att man blir diskriminerad, säger Anna och vill poängtera att det därför är viktigt att vara öppen och ärlig. Hennes förslag är att be någon om hjälp att skriva ner vad man har svårt för eller som man tror att man behöver hjälp med och att sedan ta upp det med arbetsgivaren.
-Glöm inte att lyfta fram vad du är duktig på också, tillägger hon.
Anna berättar vidare för oss om olika skillnader mellan att vara barn/ung och att vara vuxen med denna diagnos och säger bland annat att, oavsett ålder, möts man ofta av okunskap och blir dumförklarad. Anna tillägger att det även finns en förväntan på de vuxna att de ska klara sig själva.
-Som vuxen kanske man har både omedvetet och medvetet hittat olika strategier, för att ta sig igenom saker och utmaningar, men förväntningarna på oss är höga, säger Anna.
Nedan följer hennes bästa tips till både barnen och deras anhöriga samt till andra vuxna med egen diagnos.
Annas 4 bästa tips till andra vuxna som har barn med språkstörning
1.Du är inte ensam!
Sök dig till andra föräldrar som också har barn med språkstörning.
- Facebook-gruppen: ”Vi som har barn med språkstörning”. https://www.facebook.com/groups/226181587435799/
- Förbund:
Talknuten https://afasi.se/sprakstorning/om-talknuten/
Attention https://attention.se/npf/tal-och-sprakstorning/
DHB Språkstörning https://dhb.se/sprakstorning/
2.Öka din kunskap.
Tipsa vidare till andra i barnens närhet, som till exempel släkt, vänner, grannar och personal på barnets förskolan/skolan.
Klipp:
”Vad är språkstörning? Forskaren förklarar” https://www.ur.se/foraldrar/forskaren-forklarar-vad-ar-sprakstorning/
”Vad är en språkstörning” av Attention ihop med personer som själva har språkstörning.
https://www.youtube.com/watch?v=L0tQi4VCi3g
”Albert om språkstörning/DLD” av Talknuten.
https://www.youtube.com/watch?v=LAWREyUyPRc
”#42 Anna Båve Schultz – Tips och tankar om bemötande från Flickan med språkstörningen” Samtal med Maria Krafft Helgesson – Inspireras av…
Böcker och häften:
”Ibland låtsas jag att jag förstår: en bok om elever med språkstörning” Malena Sjöberg
”Arbeta med språkstörning i förskola och skola” SPSM https://webbutiken.spsm.se/arbeta-med-sprakstorning-i-forskola-och-skola/
”Min kompis har språkstörning.” MrsHyper https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/biblioteket/infotekets-barnbocker/
Talknuten har två bra häften: ”Information till anhöriga – Leva med DLD / språkstörning” och ”Lättläst om språkstörning” https://afasi.se/bestall/
”Värt att veta om språkstörning” och ”Förstå och arbeta med språkstörning” av Anna Eva Hallin.
3.Rätten att uttrycka sig på fler sätt än på talat språk.
- Tecken som stöd: TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation). Tecken som stöd hämmar aldrig språkutvecklingen.
- Bilder som stöd/Bildstöd
- Pekprat
- Ritprata
4.Glöm inte att prata MED barnet.
Det bli lätt så att människor runt barnet, pratar OM barnet och glömmer att prata MED barnet.
Bara för att barnet har svårt att göra sig förstådd, betyder det inte att barnet inte har åsikter, berättelse eller tankar, som barnet vill dela med sig av.
-När jag själv märker, också som vuxen, att människor pratar mer OM mig och inte MED mig, så brukar jag blir helt tyst, för att jag känner att de inte är lyhörda. Jag känner att jag inte orkar lägga energi på någon, som inte vill lyssna eller vara nyfiken på vad jag har att säga. Så glöm inte att tystnaden ibland säger mer än vad människor tror.
Annas 3 bästa tips till andra vuxna med språkstörning
1.Ta hjälp av någon som kan hitta hjälpmedel som passar dig.
2.Hjälpmedel för fritid och jobb
- Textuppläsning, – ClaroRead, ViTal eller IntoWords
- Uppläsning av undertext, – SVT (Uppläs undertext), MoiveTalk och SubReader
- Ordförslag, -Saida eller IntoWords
- Skriv med rösten, – Tal till text eller Voice Xpress
- Stavningskontroll, – Stava Rex eller IntoWords
- Anteckningshjälp, – https://svensktalteknologi.se/produkt/echo-smartpen/
- Stöd och hjälp i ett telefonsamtal, – https://teletal.se/sv/startsida/
- Läspenna, -scannar in text till din dator, telefon eller platta. Där får du texten uppläst
- Scannerpenna/ översättningspenna, – Få texten översätt och uppläst.
- Talböcker, – Legimus
- Ord som uppfattas som svåra, – Synonymer.se och Gustavas ordböcker.
- Andra språk, – Testa appen: SayHi Översättning.
Alla tips passar inte alla, eftersom alla är olika!
3.Ett videoklipp om vuxna med språkstörning (på engelska).
Det finns alldeles för lite skrivet om vuxna med språkstörning, men det här videoklippet är ett bra exempel som är värt att lyftas fram.
Även om den här Youtubeklippet är på engelska, så kan man göra en automatisk översättning till svenska, dock bli den inte helt hundra. Titta gärna ihop med någon som är duktig på engelska. https://youtu.be/bgSgvvPX-EY
Anna vill sätta språkstörning på kartan
Anna föreläser för att hon vill sätta språkstörning på kartan. Då brukar hon dela med sig av två sanna berättelser ”Korv med bröd” och ”Intervjun”, för att andra lättare ska förstå. Nu delar hon dem även här med oss och våra läsare:
Korv med bröd
Tänk er ungefär tiden runt förskolan/lågstadiet och på dagens schema står det att vi ska ut till skogen för att grilla korv. Så var det ett barn (jag alltså) som blev tillfrågad vad som skulle vara på korven. Barnet ville så gärna ha ketchup, men tyckte ordet var så svårt att uttala. Så barnet tänkte: ”jag vill ju hr något på, senap är inte lika gott, men lättare att uttala. Något vill jag ju ha på. Det är bara att tugga och svälja.”
Efteråt bestämde barnet sig för att säga senap.
Efter den händelsen bad barnet sin logoped om att få träna på ordet ”ketchup” och övade och övade och till slut satt det. Ordet användes med stolthet och ofta.
Vad hade kunnat gjorts bättre och vad kan vi lära hos av händelsen?
- Ja och nej frågor är väl inte jätteutvecklande, men när man har en språkstörning så kan hjärnan behöva vila och få det lite enklare ett tag, man får jobbar väldigt hårt så ofta. Den vuxna personen kunde ha frågat: ”Anna, vill du ha ketchup?”
- Bildstöd, teckensomstöd och så vidare, som verktygen/hjälpmedel kunnat underlättats.
- AKK (=Alternativ och Kompletterande Kommunikation) Vad är AKK då? Det finns de så kallade naturliga AKK-former som kroppsspråk och gester. De specifika AKK-former är tecken, bilder, blissymboler och ord. ”AKK är inte bara till för den som har en funktionsnedsättning, utan också för omgivningen.”
- Ge barnet tid. Stressa ej fram något!
- Appar – Idag finns det lättare sätt att använda olika verktyg och hjälpmedel, som appar.
- Lägg inte ansvaret på barnet. Barnet vill göra sig förstådd men behöver din hjälp.
- Talat språk är inte för alla! Normen är att använda sig av de talade språket. Alla kan inte detta. Vi är olika och olika är bra. För visst skulle den lilla personen fått ketchup på korven?
Intervjun
Jag hade fått städerfarenhet från en praktikplats och via kontakter sökt sommarjobb som städare på ett sjukhus.
Innan intervjun:
Så nervöst. Min första riktiga intervju, där jag var helt själv skulle sälja in mig utan hjälp.
Under intervjun:
Vi hade ett helt okej möte. Till slut frågade intervjupersonen, som satt på andra långsidan av bordet om min dialekt och var jag kom ifrån. Jag berättade om språkstörning i stort och hur just min kunde se ut på ett lättsamt sätt (upplevde jag det) efter att jag hade försökt att förklara det hela svarade personen emot mig.
”Språkstörning finns inte!”
Jag blev helt ställd! Och chocken satt i flera dagar efteråt. Här sitter jag med diagnosen ”generell språkstörning” på pappret, men ändå säger den här personen att språkstörning inte finns.
Efter intervjun:
Jag minns att jag tänkte: ”städar ni inte i logopedernas lokaler som finns i samma byggnad och är ni inte nyfikna på vad de gör?”
-Vad kan vi lära hos av händelsen? Här har du en av många orsaker till att språkstörning måste sättas på kartan en gång för alla. Kunskapen om språkstörning är alldeles för låg. Vi behöver många *språkstörningsspridare* runt om i landet. Vill du hjälpa till? Välkommen!
/Anna Båve Schultz ”Flickan med språkstörningen”
www.flickanmedspråkstörningen.se