Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av  deras egna budord.

”Jag vill skapa Empowerment för barn”

Praktiken på särskolan ledde Anna till att ägna sitt liv åt pedagogik för personer med autism.

Anna Sjölund är i dag beteendevetare inom NPF, KBT-terapeut, föreläsare och författare, men som liten ville hon bli cirkusartist och flygvärdinna.

– Jag tror att jag hamnade där jag är i dag på grund av att jag praktiserade i särskolan när jag gick i gymnasiet, säger Anna.

I många år har Anna arbetat med människor som har autism, både handledning och utbildning med Empowerment och ett pedagogiskt perspektiv som hon kompletterar med KBT.

– Mitt mål är att hitta hjälpmedel och strategier för att undvika stress och problemskapande beteenden. Jag skulle vilja vara med och skapa ett tillgängligt samhälle där alla kunde vara delaktiga. Jag skulle även vilja skapa Empowerment för barn, berättar Anna.

Anna har många vassa ess i bakfickan. Bland annat har hon skrivit böcker inom tydliggörande pedagogik och NPF i skolan.

I samtal om framtiden avslöjar Anna avslutningsvis för oss att hon nu vill satsa på att även skriva en barnbok, eftersom hon precis fått barnbarn.

Den ser vi fram emot.

För mer info:
www.autismpedagogik.se

/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare

 

Anna Sjölund
Beteendevetare inom NPF, KBT-terapeut, föreläsare och författare

Läs fler intervjuer här

Här hittar du Annas böcker på
Adlibris» eller Bokus»

Läs fler intervjuer här

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger.   ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?

  Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd.   Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...

Flickorna och språkstörningarna
Flickorna och språkstörningarna

    Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos.   Var är flickorna i statistiken? Flickors...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

Läs & Lek! = bästa motivationen
Läs & Lek! = bästa motivationen

Läs & Lek! Motivation är A och O för att orka öva mycket med de repetitioner som krävs för att språket ska utvecklas för barn med DLD (Språkstörning). Det menar Johanna Enhörning, logoped som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter till MrsHyper i denna...

”Språkstörning finns inte!”
”Språkstörning finns inte!”

  Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin arbetsplats samt om varför hon vill sätta språkstörning på kartan.   Det finns fördomar och okunskap som leder till...

Pin It on Pinterest

Share This