Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av deras egna budord.
Hon vill ge politikerna ett nytt ledord: ”Framtidsinvestera”
När sonen inte mäktade med livet längre tog Ann-Sophie upp en kamp mot samhället som hon än idag fortsätter med. Nu är hennes kamp för framtidens barn.
Ann-Sophie Forsell har roddat insamlingsgalor på Oscarsteatern i Stockholm, dragit igång en förening som samlat in massvis med pengar till barn med NPF och hon sprider kunskap, klokhet och erfarenhet via Kungamamman. Startskottet för allt detta engagemang för framtidens barn var en speciell natt hemma med sonen.
– Han gick i årskurs fyra och låg hemma och grät och längtade efter att dö. Han hade blivit djupt deprimerad för att samhället gjort fel prioriteringar kring hans NPF. Vuxenvärlden hade svikit och gjort honom svårt sjuk. Jag minns hur jag tänkte “Jag skall göra dig till Kung över ditt egna liv igen och jag skall visa för världen att du finns och vad de gjort med dig”, berättar Ann-Sophie för oss.
Hennes pappas envishet och kämparanda är något hon tagit till sig och som förmått henne många gånger att orka med att strida för sina barn, trots att hon hamnat i utmattningssyndrom flera gånger. Ann-Sophie fortsätter kampen med målen att få politiker att ”framtidsinvestera” på barnen, innehar drömmen att ordna ännu en insamlingsgala kring NPF och att skriva klart den där boken som måste skrivas.
– Jag och mina barn sitter inne på så mycket insikter och facit nu och det vore slöseri med våra erfarenheter om det inte sprids vidare och tas lärdom ur, tillägger Ann-Sophie.
För mer info:
www.kungamamman.wordpress.com
/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare
Ann-Sophie Forsell
Kungamamman
Läs fler intervjuer här
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd. Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...
Flickorna och språkstörningarna
Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos. Var är flickorna i statistiken? Flickors...
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...
Läs & Lek! = bästa motivationen
Läs & Lek! Motivation är A och O för att orka öva mycket med de repetitioner som krävs för att språket ska utvecklas för barn med DLD (Språkstörning). Det menar Johanna Enhörning, logoped som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter till MrsHyper i denna...
”Språkstörning finns inte!”
Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin arbetsplats samt om varför hon vill sätta språkstörning på kartan. Det finns fördomar och okunskap som leder till...