Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av deras egna budord.
Hennes ”kaos-teknik” används både i skolor, vården och i familjer
Hon har hittat en slags teknik i det så kallade kaoset som ofta så många med NPF kan uppleva och används av både läkare, psykologer, skolpersonal och föräldrar.
Redan som liten började Lina Melander att vara intresserad av psykologi och mänskliga möten och drömde om att ta hand om utsatta barn och ge dem trygghet. Hon tänkte då att hon skulle bli barnhemsföreståndare.
Lina är i dag författare, föreläsare, danspedagog samt behandlingspedagog med psykiatrisk profil och driver både Kaosteknik och Hjälpredan för att hjälpa utsatta barn. Linas engagemang handlar främst om barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
– Det faktum att jag fick barn med NPF gjorde att just det området blev så oerhört viktigt för mig, berättar Lina.
Linas intresse för mänskliga möten finns kvar och i framtiden skulle hon vilja utbilda sig till gestaltterapeut då en av hennes största förebilder är Annalena Ståhl.
– Hennes autenticitet och förmåga att möta en annan människa helt förutsättningslöst inspirerar mig djupt. Och jag vill också skriva fler böcker, tillägger hon.
För mer info:
www.kaosteknik.se
www.hjalpredan.se
/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare
Lina Melander
Föreläsare och extra allt
Läs fler intervjuer här
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd. Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...
Flickorna och språkstörningarna
Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos. Var är flickorna i statistiken? Flickors...
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...
Läs & Lek! = bästa motivationen
Läs & Lek! Motivation är A och O för att orka öva mycket med de repetitioner som krävs för att språket ska utvecklas för barn med DLD (Språkstörning). Det menar Johanna Enhörning, logoped som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter till MrsHyper i denna...
”Språkstörning finns inte!”
Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin arbetsplats samt om varför hon vill sätta språkstörning på kartan. Det finns fördomar och okunskap som leder till...