Här är 7 tips på hur lärare kan göra skolan bättre för barn med ADHD.
Dessa råd kommer från Jeff Rasmussen från denna blogg. English»

1 – Förlåt elever med ADHD som glömmer saker, även om det händer varje dag

”Min klass lärare i 7ab läxade ständigt upp mig för att jag glömde mina blyertspennor, bläckpennor och papper. Varje dag glömde jag åtminstone en sak och det var som om hon inte kunde vänta med att ge mig hennes ”vad var det jag sa” föreläsning ”. ~ Jeff

2 – Hjälp ADHD-elever att få sina raster (lunch med lugn och ro) även om de inte har slutfört sitt arbete

”Jag längtade efter att ha Mr R. Han var ansedd att vara den bästa läraren i skolan. Synd, han trodde att ta bort min lunch och min lugna vrå var ett produktivt sätt att få mig att göra mitt arbete. Lärare behöver veta att barn med ADHD behöver kunna ta pauser och att springa och spela mer än de flesta barn. ”~ Jeff

3 – Låt ADHD-elever gå från klassrummet när klockan ringer, trots att de varit störande i klassen

”Barn med ADHD för en kamp för att få vänner. Efter en lång ansträngande dag har jag kämpat hårdare än någon annan i klassen, och då ser jag fram emot en stund av att vara ”normal” och umgås med mina vänner. När du håller i mig, håller du mig borta från att kunna skapa goda relationer. Om detta händer vecka efter vecka, år efter år? Gissa vad som händer… vi kommer aldrig mer att ha en chans att lära oss att hitta vänner. Om vi ​​är störande i klassen, låt oss arbeta fram en plan tillsammans på hur vi kan hantera det. ”~ Jeff

4 – Om du är orolig, kontrollera diskret om din ADHD-elev har ”tagit sin medicin idag”. Gör ingen stor grej av det.

”Du skulle inte fråga ett barn med diabetes om de hade tagit sitt insulin i dag inför andra så varför tror lärarna att det är ok att fråga barnen med ADHD. Kanske jag bara har roligt och är fånig som en vilken grabb som helst, och sedan kommer du och skämmer ut mig. Fråga mig privat om du är orolig om du ser att jag inte kan göra mitt arbete och du vill hjälpa mig. ”~ Jeff

5 – Visa förståelse och flexibilitet om ADHD-elevens arbete inte blir gjort. Kanske finns det något på gång där eller kanske vi bara inte kan göra det.

”De flesta barn med ADHD för en kamp med just exekutiva funktioner. Det ställer till det med organisation, prioritering och förhalning. Ofta – som för mig – finns det andra saker som pågår i hjärnan eller med mina händer som gör det fysiskt omöjligt att skriva eller att fokusera på att skriva. Om ett barn med ADHD är konsekvent att inte göra sitt arbete, leta efter en väg runt det. Jag gjorde NOLL skriftliga arbeten från förskola till årskurs 7, tills jag äntligen fick min diagnos och medicinering. Varje lärare, varenda år, var arg på mig för att jag inte gjorde mitt arbete. Men det visade sig att jag hade en sjukdom. En medicinsk sjukdom med låg muskeltonus vilket innebär att det är fysiskt mycket svårt för mig att skriva ”~ Jeff

6 – Straffa inte hela klassen för något ADHD-eleven gjorde (eller inte gjorde)

”Om jag har gjort något fel ska du inte straffa de andra barnen i min klass. Jag är redan förödmjukad nog. Jag känner mig redan urusel. Om du straffar dem kommer jag aldrig att få behålla några vänner. Respektera att jag kommer till klassen varje dag och sadlar upp för att göra mitt bästa. De flesta dagarna tillåter min hjärna mig inte att lyckas, på ett eller annat sätt. Jag försöker hårdare än någon annan, var snäll och hjälp mig att inte misslyckas, jag gör det tillräckligt bra helt själv. ”~ Jeff

7tipsfromADHD-elev7 – Skäm aldrig ut barn med ADHD offentligt för att de beter sig annorlunda. Ta reda på vad de behöver och hur man arbetar tillsammans.

”Att skälla ut ett barn med ADHD för att de ställt till det är verkligen fult gjort. Jag vet att jag har ADHD och jag kommer att ställa till det minst en gång varje dag. När du går hem får du en paus från mig; När jag går hem får jag ingen paus. Sluta skrik på mig inför andra, snälla sluta föreläs för mig samma sak varje dag, snälla sluta mobba mig. Jag har tillräckligt att skämmas för, och det är för att jag gör saker som jag inte kan hjälpa att jag gör. Jag jobbar på det så snälla jobba med mig istället.

Istället för att tala om och skrika önskar jag att du frågar mig vad jag behöver. Fråga mig hur du kan hjälpa till. Arbeta tillsammans med mig och mina föräldrar för att komma fram till en plan vi alla kan leva med. Vid 15, jag har fortfarande mardrömmar om skamliga kommentarer från min klasslärare i fyran. Jag måste påminna mig själv om att jag inte hatar honom för att han antagligen fortfarande inte inser hur mycket han har sårat mig och hur mycket det har påverkat mig. ”~ Jeff

~ Jeff: D

 

Dessa råd kommer från Jeff Rasmussen från denna blogg. English»

Pin It on Pinterest

Share This