Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av  deras egna budord.

Han arbetar för en suicidpreventiv skola

De vuxna måste se, förstå och ingripa när barn har det svårt och inte bli rädda för det.

– Jag har lättare att glädjas över livet i dag, men det beror kanske på att jag sett de svartaste sidorna av det också, säger Claes.

Claes Jenninger var lärare i 30 år, när han miste sin egen son bara 13 år gammal. I hela sex år hade han blivit utsatt för grov utfrysning och mobbning i skolan, tills han inte orkade längre.
– Livet startade om när Måns tog sitt liv. Sin sorg kan man inte dela med någon, men mitt mål i dag är att skolan; lärare, politiker, rektorer och föräldrar, ska förstå sitt ansvar.

Han vill komma förbi en stelnad och uppgiven debatt om skolan som mestadels på ett okunnigt sätt förs av olika särintressen. Han har skrivit en bok om mobbning i skolan och arbetar nu på en ny inom psykisk ohälsa, mobbning, och skolan.
– Den handlar om framgångsrika skolor som jobbar målmedvetet med relationer och förebyggande arbete, men också om de myter, okunskap, svek och bristande ansvar som skadar våra barn och unga, ibland för hela livet, säger Claes.

För övrigt önskar sig Claes en framtid när människor visar mindre misstänksamhet, förutfattade meningar och fördomar. Och när pandemin är över vill Claes fortsätta de goda samtalen med människor som litar på varandra.

För mer info:
www.jenninger.se
www.preventos.se

/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare

 

Claes Jenninger
Författare, kunskapsspridare

Läs fler intervjuer här

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger.   ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?

  Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd.   Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...

Flickorna och språkstörningarna
Flickorna och språkstörningarna

    Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos.   Var är flickorna i statistiken? Flickors...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

Läs & Lek! = bästa motivationen
Läs & Lek! = bästa motivationen

Läs & Lek! Motivation är A och O för att orka öva mycket med de repetitioner som krävs för att språket ska utvecklas för barn med DLD (Språkstörning). Det menar Johanna Enhörning, logoped som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter till MrsHyper i denna...

”Språkstörning finns inte!”
”Språkstörning finns inte!”

  Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin arbetsplats samt om varför hon vill sätta språkstörning på kartan.   Det finns fördomar och okunskap som leder till...

Pin It on Pinterest

Share This