Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av  deras egna budord.

Göra något stort för både individ och mänsklighet

David Edfelt är expert på problemskapande beteende i förskolan. Privat drömmer han om ett större lugn och att skriva en barnbok.

David Edfelt är psykologen som kämpar för att de unga med NPF och psykisk ohälsa ska bli bättre förstådda och mer respekterade i samhället.

– Jag beundrar personer som gör något större för andra, alltifrån individen till mänskligheten, för jag skulle vilja att alla barn, ungdomar och andra med funktionsnedsättningar eller psykisk ohälsa skulle bli förstådda, respekterade och få en bättre tillvaro, berättar David för oss.

När David var liten, lyssnade han ofta till de vuxnas samtal. Kanske var det dem som ledde honom in på vägen han gått fram till idag?

Idag handleder David pedagoger och boendepersonal samt undervisar på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet.

David skriver också litteratur, främst om problemskapande beteende, hjärnans utveckling, och tydliggörande pedagogik i förskolan. Han säger dessutom att han fortfarande har många oskrivna böcker.

– Det skulle också vara roligt att skriva en barnbok, tillägger han.

Vi ser fram emot fler böcker av David och hoppas att han även hittar det större lugn som han jobbar på att finna.

För mer info:
www.provivus.se/

/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare

 

David Edfelt
Psykolog och författare

Läs fler intervjuer här

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger.   ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?

  Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd.   Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...

Flickorna och språkstörningarna
Flickorna och språkstörningarna

    Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos.   Var är flickorna i statistiken? Flickors...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

Läs & Lek! = bästa motivationen
Läs & Lek! = bästa motivationen

Läs & Lek! Motivation är A och O för att orka öva mycket med de repetitioner som krävs för att språket ska utvecklas för barn med DLD (Språkstörning). Det menar Johanna Enhörning, logoped som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter till MrsHyper i denna...

”Språkstörning finns inte!”
”Språkstörning finns inte!”

  Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin arbetsplats samt om varför hon vill sätta språkstörning på kartan.   Det finns fördomar och okunskap som leder till...

Pin It on Pinterest

Share This