Igår kväll befann vi oss på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för att lyssna på en rad olika hjärnforskare, som anordnats av Hjärnfonden som HKH Kronprinsessan är ambassadör för. (Hon var även närvarande i föreläsningarna).
Hjärnfonden arbetar för ett samhälle där alla hjärnor når sin fulla potential, fria från sjukdomar. Och det är genom att bidra till forskning som vi kan förändra livet för ännu fler människor. Barnhjärnans Dag är ett av Hjärnfondens årliga kunskapsseminarium och följande experter talade igår:
Torkel Klingberg, som är professor i kognitiv neurovetenskap vid KI och forskare på barnhjärnans utveckling, pratade om hur tillväxt påverkas av gener och miljö med hjälp av diagram och kryptiska staplar med siffror som gjorde att vi i publiken fick lägga i en högre växel i hjärnan för att hänga med. Han erkände dock att han var en nörd. 😀
Efter det fick vi lyssna på ett samtal mellan moderatorn och David Larsson Heidenblad, som bland anat driver en blogg om forskarliv. Han berättade mycket fint och öppet om tillvaron som förälder till ett autistiskt barn och gav konkreta tips på hur man anpassar vardagen.
Sedan fick vi följa med till Tanzania med Lotta Borg Skoglund, överläkare i psykiatri, och hennes erfarenheter därifrån kring att man måste börja med flickorna för att få ett bättre samhälle. De ska få utbilda sig och därför måste de skyddas från att bli gravida. Hur hänger det ihop med hennes forskning om ADHD kan man undra? Jo, för att samspelet mellan hjärnan och kroppen är större än vad man tror, och för att hormoner påverkar (speciellt vid vissa av mensens olika faser) en kvinnas agerande mer än vi anat. Flickor med ADHD har tydligen en högre risk att bli gravida och därför är ungdomsmottagningarna i Sverige jätteviktiga. Hon tog även upp att om man har ADHD har man även större risk att bli deprimerad av p-piller. Detta samtal hade jag med dottern och hennes kompis direkt när jag kom hem.
Den sista talaren innan pausen var Anett Sundqvist, som är docent i psykologi. Hon tog upp något som kallas för ”technoference” (en sammansättning av engelskans ”technology” och ”interference). Det säger sig själv att det handlar om hur tekniken stör/avbryter något. Alltså våra relationer med varandra, framförallt mellan förälder och barn. Om vi inte samtalar med barnen lär de sig inte att utveckla språket lika fort. Så ligg på golvet och lek tiger, peka på fåglar när ni är ute, prata om bilarnas olika färger osv. UTAN att mobilen ska störa.
Efter middagen kom en upprörd Martin Ingvar upp på scenen och pratade om att skolan förstör våra barn och att den skapar psykisk ohälsa. Han är läkare och professor vid KI och en ständig debattör vad gäller just skolfrågor. Hans främsta budskap mellan alla arga ord just igår var att han anser att våra barn idag måste läsa mer. ”Läs läs läs läs och läs lite mer och sen skriv”, sa han samtidigt som han jämförde en fransk elevs skrivstil med en svensk elev (som dessutom var äldre).
Slutligen fick vi ta del av Li Åslund, som är leg. psykolog och sömnexpert. Det mest enkla och det bästa rådet hon gav, var att 20 minuters promenad i dagsljus kan förbättra insomningssvårigheter. Hon gav givetvis en hel massa andra bra tips, som att inte ligga med skärm sent eller att uppmärksamma de unga om att sömnbrist kan ge psykisk ohälsa till exempel. Innehållet i hennes föreläsning delade jag även med dottern så fort jag kom hem, eftersom hon har ”insomni”.
En mycket givande och intressant kväll.
Tack Hjärnfonden.
Gör stresstestet för att se hur din hälsa är.
Ge en gåva till forskningen.
/Malin Roca Ahlgren, skribent och författare samt förälder till barn med ADHD