blog & nyheter
Här varvar vi fakta, egna och andras berättelser, intervjuer, forskning och roligheter. Följ oss här eller på vår andra sociala medier: Facebook, Instagram och YouTube.
Insikter om AuDHD – att ha Autism och ADHD
Jag föredrar verkligen den här förkortningen AuDHD. Det blev mer levande på något sätt. Och jag känner igen mig fast jag inte har diagnosen autism. Däremot känner jag igen mig i en hel del kriterier, men inte så mycket att jag skulle få det på papper.
Tre föreläsningar norröver 😀
Jag har fått träffa så många fina människor som bryr sig enormt om våra npf-elever. Nyfikna, modiga och frågvisa. Det har kommit en tår här och där och jag har redan fått många mail specifikt om transgender.
MrsHyper på Youtube
Intervjuer, föreläsningar, streams, live´s, shorts, videos. Allt detta kommer man nu att finna på vår Youtbekanal framöver. Och varje vecka fyller vi på med nya inslag. Läs mer nedan: OM OSS: Här finns info om MrsHyper på Youtube. Och HÄR finns en presentationsvideo...
MrsHypers bästa bok/film/podd-tips
Vi fortsätter att ta upp temat Trans och NPF och denna gång delar vi med oss av våra bästa tips. Det finns inte så mycket på just den kombinationen men en bok och en podd finns med i listan nedan, så vi tar tacksamt emot tips. Nånting måste gå sönder, Funka Olika,...
Identitet, sexualitet, trans och NPF
Vad är trans, vad är trans inte? Vad betyder alla begrepp, som: könsidentitet, könsdysfori och könsinkongruens? Vart vänder man sig och vilka samband mellan NPF och trans finns egentligen? Vad är trans? *en förkortning av ordet transperson. *ett paraplybegrepp för...
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av…
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur…
Flickorna och språkstörningarna
Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för…
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av…
Läs & Lek! = bästa motivationen
Läs & Lek! Motivation är A och O för att orka öva mycket med de repetitioner som krävs för att språket ska utvecklas för barn med DLD (Språkstörning).…
”Språkstörning finns inte!”
Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin…
Koncentrationsproblem, glömsk & trött – eller språksvårigheter?
Vuxna tänker många gånger att barn har koncentrationssvårigheter eller är glömskt eller trött. I stället måste vi tänka att det kan bero på språksvårigheter. Julia arbetar som logoped…
Bästa tipsen från en pedagog och förälder
Anna är både pedagog och förälder till ett barn med språkstörning. Vi har fått ta del av hennes bästa tips, både för hemmet och i skolan. I hemmet…
Skolan drog in all hjälp.
Martinas son led av skolrelaterad stress eftersom stödet han behövde inte var tillräckligt. Då drog skolan in all hjälp istället. ”I förskolan tränade min son med teckenstöd”, för…
Varför klarar barnpsykiatrin inte allt bättre att hjälpa de mest behövande?
Varför klarar barnpsykiatrin inte allt bättre att hjälpa de mest behövande? Om FN:s deklaration om mänskliga rättigheter och Barnkonventionen hade tagits på allvar, hade personer med NPF fått…