blog & nyheter
Här varvar vi fakta, egna och andras berättelser, intervjuer, forskning och roligheter. Följ oss här eller på vår andra sociala medier: Facebook, Instagram och YouTube.
Relationskompetens är det senaste
Att relationell pedagogik är A och O har vi hört länge, kan man tycka, men nu finns en ny forskning som sticker ut om hur lärares relation till elever med adhd kan bli bättre.
Vad hände 2022 och vad händer 2023?
Så härligt att blicka bakåt året som gått. Det är mycket som har hänt och det är mycket som kommer hända under 2023. Personligen har jag äntligen blivit Diplomerad Psykostyntesterapeut PSA® och så fick jag den stora äran att bli Hjärnkoll Uppsala läns Årets eldsjäl -...
Härligt med jul igen! Eller?
7 tips till en fröjdefull npf-jul och 4 öppna-julklappar-strategier
Nu är det dags att fira!
Det är helt ofattbart att det nu gått 10 år sedan jag skrev och illustrerade boken om Victor som fick diagnosen adhd. Jag skrev och illustrerade boken till mitt barn, för det fanns ingen bok som kunde förklara för på ett enkelt sätt vad diagnosen faktiskt innebar. ...
Vi har gått med i PEP!
Mycket stolt vill jag härmed meddela att MrsHyper nu är en del av Generation PEP som arbetar för barn och ungas hälsa. Vi vill i detta samarbete fokusera på stillasittande ungdomar, hemmasittande unga med NPF-diagnoser.
Vi blev välkomnade såhär:
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av…
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur…
Flickorna och språkstörningarna
Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för…
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av…
Läs & Lek! = bästa motivationen
Läs & Lek! Motivation är A och O för att orka öva mycket med de repetitioner som krävs för att språket ska utvecklas för barn med DLD (Språkstörning).…
”Språkstörning finns inte!”
Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin…
Koncentrationsproblem, glömsk & trött – eller språksvårigheter?
Vuxna tänker många gånger att barn har koncentrationssvårigheter eller är glömskt eller trött. I stället måste vi tänka att det kan bero på språksvårigheter. Julia arbetar som logoped…
Bästa tipsen från en pedagog och förälder
Anna är både pedagog och förälder till ett barn med språkstörning. Vi har fått ta del av hennes bästa tips, både för hemmet och i skolan. I hemmet…
Skolan drog in all hjälp.
Martinas son led av skolrelaterad stress eftersom stödet han behövde inte var tillräckligt. Då drog skolan in all hjälp istället. ”I förskolan tränade min son med teckenstöd”, för…
Varför klarar barnpsykiatrin inte allt bättre att hjälpa de mest behövande?
Varför klarar barnpsykiatrin inte allt bättre att hjälpa de mest behövande? Om FN:s deklaration om mänskliga rättigheter och Barnkonventionen hade tagits på allvar, hade personer med NPF fått…