blog & nyheter
Här varvar vi fakta, egna och andras berättelser, intervjuer, forskning och roligheter. Följ oss här eller på vår andra sociala medier: Facebook, Instagram och YouTube.
2 april 2023 – världsautismdagen
2 april, idag är det Världsautismdagen och April är Autism-acceptans-månaden. Det är den där hiskeliga förväntningen som ställer till det för alldeles för många människor. Särskilt om du har Autism. Jag tycker det är viktigt att vi vågar prata om olikheter och vad är...
NPF-dagen med Min stora dag
Här på Min stora dag på Cirkus var vi på NPF-dagen 15 mars. Vi lyssnade på bland annat Greta Tunberg, Pusselfamiljen och Charlie - svart bälte i curling: Vi fick också chansen att få exklusiva intervjuer med följande stjärnor, som ni kan se på MrsHyperPlay: Clara...
Vi vill inte bli kallade för ”hemmasittare”
Unga som undviker skolan vill inte bli kallade för ”hemmasittare”. De vill hellre bli kallade för ”elev fast på avstånd”. Men inom forskning och i skoldebatten bör vi använda ”elever med långvarig frånvaro” eller ”problematisk skolfrånvaro.” Forskaren Tobias Forsell...
Nya behandlingsmetoden handlar om att acceptera sina impulser
I tidningen Nytt om OCD finns en artikel om den senaste forskningen på TTM och DTM. Det är även den enda forskningen som bedrivs på dessa diagnoser i landet. Initiativtagare är psykologen, doktoranden och forskaren Mia Asplund som arbetar på Ångestenheten i Stockholm...
ADHD REPORT – Wow vilket redskap
En rapport – som en ”Adhd-wiki” – äntligen 😀
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av…
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur…
Flickorna och språkstörningarna
Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för…
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av…
Läs & Lek! = bästa motivationen
Läs & Lek! Motivation är A och O för att orka öva mycket med de repetitioner som krävs för att språket ska utvecklas för barn med DLD (Språkstörning).…
”Språkstörning finns inte!”
Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin…
Koncentrationsproblem, glömsk & trött – eller språksvårigheter?
Vuxna tänker många gånger att barn har koncentrationssvårigheter eller är glömskt eller trött. I stället måste vi tänka att det kan bero på språksvårigheter. Julia arbetar som logoped…
Bästa tipsen från en pedagog och förälder
Anna är både pedagog och förälder till ett barn med språkstörning. Vi har fått ta del av hennes bästa tips, både för hemmet och i skolan. I hemmet…
Skolan drog in all hjälp.
Martinas son led av skolrelaterad stress eftersom stödet han behövde inte var tillräckligt. Då drog skolan in all hjälp istället. ”I förskolan tränade min son med teckenstöd”, för…
Varför klarar barnpsykiatrin inte allt bättre att hjälpa de mest behövande?
Varför klarar barnpsykiatrin inte allt bättre att hjälpa de mest behövande? Om FN:s deklaration om mänskliga rättigheter och Barnkonventionen hade tagits på allvar, hade personer med NPF fått…