Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av deras egna budord.
”Barn vill om de kan”
Vi måste lyssna mer på barnen och förstå att de vill men kanske inte alltid kan. Så säger Sara Melin, föreläsaren som kallar sig själv ”Lilla Speedos mamma”.
Lilla Speedo heter egentligen Ture och ni kanske har sett honom från SVT:s serie om adhd: ”ADHD extra allt”?
Efter att Ture fick sina diagnoser har Saras engagemang både för sin egen son och för andra barn med NPF bara vuxit. Idag reser hon runt och för barnens talan med förhoppningen att kunna ge dem bättre självkänsla och självförtroende, samt befria dem från känslan av att ständigt misslyckas.
– När jag var liten hatade jag att stå i rampljuset och blev generad av att läsa något högt. Idag föreläser jag om hur det är att leva med NPF i familjen, som adhd, dyslexi, Tourette och AST, berättar Sara för oss.
Sara har alltid varit intresserad av psykologi och människor, hon har gått utbildningar inom bland annat LAB (lågaffektivt bemötande) och MI (motiverande samtal). Men det är hennes farfar som från början gett henne värderingarna gällande bemötande.
– Farfar Olle var en medmänniska som lyssnade och inte var dömande. Från honom har jag lärt mig mycket om hur jag själv vill bemöta andra människor, säger Sara.
I framtiden, förutom att hon vill bli den bästa farmodern, önskar Sara sig att alla barn med NPF skulle få mer förståelse, bli lyssnade på mer, både i och utanför skolan.
Det skriver vi under på!
Mer info finns att läsa på: lillaspeedosmamma
/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare
Sara Melin
Föreläsare
Läs fler intervjuer här
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd. Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...
Flickorna och språkstörningarna
Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos. Var är flickorna i statistiken? Flickors...
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...
Läs & Lek! = bästa motivationen
Läs & Lek! Motivation är A och O för att orka öva mycket med de repetitioner som krävs för att språket ska utvecklas för barn med DLD (Språkstörning). Det menar Johanna Enhörning, logoped som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter till MrsHyper i denna...
”Språkstörning finns inte!”
Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin arbetsplats samt om varför hon vill sätta språkstörning på kartan. Det finns fördomar och okunskap som leder till...