Observera att det här inlägget är från 2017
Barn med NPF riskerar ofta att bli mobbade.
Barn med NPF riskerar ofta att bli mobbare.
Och samma barn kan faktiskt vara både mobbad och vara en mobbare. Det är knepigt det där. Att förstå varje situation utifrån vad det är. Att förstå att mitt barn kan använda samma taktik som använts mot den mot någon annan. Det är tungt åt båda hållen. I vår föräldragrupp i Attention Håbo så kan ibland både den mobbade och dess mobbare finnas representerade i gruppen – då blir det riktigt tungt.När det skiter sig för oss, om jag får säga så, då är det bara öppenhet och ärlighet som funkar.
Barn med NPF riskerar ofta att bli mobbare.
Och samma barn kan faktiskt vara både mobbad och vara en mobbare. Det är knepigt det där. Att förstå varje situation utifrån vad det är. Att förstå att mitt barn kan använda samma taktik som använts mot den mot någon annan. Det är tungt åt båda hållen. I vår föräldragrupp i Attention Håbo så kan ibland både den mobbade och dess mobbare finnas representerade i gruppen – då blir det riktigt tungt.När det skiter sig för oss, om jag får säga så, då är det bara öppenhet och ärlighet som funkar.
När jag vill få fram något till skolan som är riktigt viktigt gör jag så här:
• skickar ett mail till ALLA berörda parter: rektor, biträdande rektor, lärare, kurator, specialpedagog, fritidspersonal, mentor (annan personal om det behövs) och de föräldrar som berörs. Jag vill att alla ser vilka som får mailet. Då kan de inte hävda att de inte fått det eftersom någon på skolan måste ju öppna sin mail.
• Jag begär ett möte med alla berörda parter.
• Jag skickar med skärmdumpar på konversationer, anteckningar och datum.
• Jag är så tydlig jag bara kan vara, utan att ha personliga åsikter. Mina åsikter tar jag på mötet. Öga mot öga och så lite hotfullt som möjligt eftersom jag vill ha en lösning och inte nya problem. Sen kan ju jag tycka helt annorlunda om vad som hänt, det viktigaste är dock alltid att lösningen blir så bra som möjligt.
• och jag ställer alltid frågorna: Vad kan vi som föräldrar göra fram tills mötet? och Hur tycker ni att vi ska prata om vad som hänt med vårt barn? Oavsett om mitt barn blivit mobbat eller har mobbat någon.
Min son lärde sig det här tidigt och tog skärmdumpar, gick till rektorn och visade, som hämtade den elev som berördes. De klarade upp det och så var det över. Efteråt fick vi rapport från rektorn som slapp tidskrävande föräldramöten. Ett problem som kunde lösas direkt mellan eleverna. Och sen på’t igen om det fortsätter.
Ibland får man bara strunta i alla telefonsamtal och mail, ta med sig bullar eller annat gott och åka hem till de berörda föräldrarna och ta ett direkt snack! Det har jag gjort också, många gånger.Länk till friends som har en bra utbildning på nätet för hur vi föräldrar kan prata med våra barn.»
Med vänliga hyperhälsningar
MrsHyper
/Jessica Stigsdotter Axberg
Missa inte 100 bästa adhd-tipsen. Ett adhd-tips/dag 100 dagar i följd med start 1 januari 2017