Om du ser pojken i mitten på bilden, han med ett turkost hjärta, och tänk dig att han inte får rätt stöd i skolan. Jag kallar honom Kim i denna berättelse.
I skolan får inte Kim det stöd han ska ha. Han behöver tex hjälp med att fokusera på att läsa, sätta igång olika skoluppgifter, hur man närmar sig andra barn och hur man leker. Precis som vissa har svårt att lära sig cykla har Kim problem med att lära sig leka.
Förutom att det blir bråk på skolgården blir det otroligt stökigt i klassrummet eftersom Kim inte får det stöd han skall ha. Hans klasskamrater lackar ur och lektionerna blir olidliga. Ingen lär sig någonting. Och klasskamraternas familjer blir förbannade och griniga för att det inte finns någon som kan hjälpa till i klassrummet. De ringer rektorn och huvudläraren och klagar och vissa elever flyttar från skolan för att det är ohållbart. Samtidigt funderar Kims lärare på om han ska fortsätta som lärare. Kommer hem och är riktigt irriterad, känner sig otillräcklig och får problem med att sova och försummar sitt jobb och sin familj.
När Kim själv kommer hem från skolan, arg och frustrerad pga många misslyckanden under dagen, så tar han ut det på sin lillasyster. För han mår verkligen inte bra. Det känns inge kul att vara Kim. Lillasyster blir jättearg och ledsen så föräldrarna måste rycka in och sära på dem och försöka att medla. Men slag och ord som blir sagda ligger kvar hos Lillasyster fast Kim säger förlåt flera gånger.
Lillasyster behöver också bli av med det arga och tar ut det på sina bästisar och klasskamrater, och det blir stökigt även i den klassen.
Dagen efter får Kim ett utbrott på morgonen och vägrar gå till skolan. Någonsin. Aldrig mer skriker han! Så mamma måste stanna hemma. Pappa åker till jobbet för han har möte, men hans tankar vandrar hit och dit. Hur skall han göra för att hans son skall må bra? Jobbet blir lidande, hans arbetskamrater får jobba dubbelt så mycket. Han orkar helt enkelt inte med sina arbetsuppgifter.
För att mamman inte ska försumma sitt jobb hoppar mormor och morfar in och stöttar som barnvakt de dagar Kim vägrar gå till skolan. Ibland kan inte mormor och morfar, så då får farmor och farfar hjälpa till. Morbror och Farbror tycker också att det är jättetufft och har en ständig oro för hur det ska gå för familjen. Ibland rycker även de in med kort varsel.
Mamman hinner inte med det hon skulle göra på sitt jobb och en stor kund säger upp sitt avtal på grund av det. Det gör att de på jobbet måste avskeda två personer. Mamman har jobbet kvar, men hela släktens energi slukas av att en liten kämpande person inte får det stöd han har rätt till…
/ ————————————————————————————-
Det här är en alldeles för vanlig historia där en hel kedja av människor påverkas. I den här berättelsen drabbas närmare 250 människor av att EN inte får rätt stöd.
Förutom att det kostar pengar för kommun och landsting att inte hjälpa ett barn (läs Ingvar Nilssons räkneexempel här) så kostar det människovärdigt liv.
Det är stigmatiserande att inte få rätt stöd och hjälp. Det finns lika många lösningar som det finns familjer. Låt det finnas många vägar till ett gott skolliv.
Jessica Stigsdotter Axberg
Författare, föreläsare och ADHD-förälder
Delar av den här texten finns även med i ”101 berättelser om en skola som inte är för alla”»
Avsändare skolaforalla.nu