Vuxen med adhd är temat i veckans nyhetsbrev. Även här på bloggen vill vi uppmärksamma det eftersom vi släpper en liten bok om det den här veckan.
Den lilla boken om att bli 18 och ha adhd – ute nu!
Vad är viktigt att veta när man blir 18 år och har en funktionsnedsättning? Ingen berättar automatiskt för dig vad som gäller när du blir 18. Men nu finns vår lilla nedladdningsbara superbilliga e-bok med de vanligaste funderingarna besvarade som tex:
Du kanske vill flytta hemifrån men känner dig osäker på om du ska klara av det? Det finns hjälp att få.
Vad gäller när man är 18 och vill komma in i arbetslivet men känner att man inte vet om man klarar av det?
SiUS, SOL, LSS, SIP, PO, VUP – Vad är allt detta? Förkortningar på olika hjälpmedel och samhällsstöd som du har rätt till när du blir 18 och har en funktionsnedsättning?
med mera …
Det här är en en liten bok till dig med adhd (eller andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar), som ska fylla, eller har fyllt 18 och känner dig vilsen och behöver ha all samlad kunskap på ett ställe. Vår erfarenhet är att det är ingen som automatiskt berättar för dig vad det är som gäller och därför vill vi tillgängliggöra informationen för dig så att ditt liv som ny vuxen blir lättare och bättre.
Den innehåller dina rättigheter och skyldigheter som du plötsligt får då.
Den är uppdelad i olika kategorier som boende, pengar, studier, vård.
I innehållslistan är det lätt att gå till just det avsnitt som du behöver veta mer om.
Läs mer om den här
Den kan köpas här
MrsHyperPlay
På vår playkanal uppmärksammar vi också temat med en LIVE Föreläsning om NPF på jobbet, 2 november där du under en timme får som arbetsgivare tips på hur du kan stötta en medarbetare och kollega. Och du som har NPF får tips som du kan använda direkt i jobbsituationer.
Föreläsningar om npf på arbetsplatser
Apropå att sprida kunskap om att ha adhd eller andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på jobbet, finns här ett klipp på när Jessica på MrsHyper föreläser på industriarbetsgivarnas webbinar
Vill du ha fler tips på stöd, hjälpmedel, inspiration med mera, klicka här så kan du prenumerera på våra nyhetsbrev.
Vi avslutar blogginlägget med att tipsa om en matnyttig bok för alla som arbetar med någon som har adhd:
”Jag vet att jag borde men det går inte.”
”Jag vet att jag inte borde men gör det ändå.”
Adhd på jobbet av Martina Nelson och Lotta Borg Skoglund är en annan bok (förutom vår) som vi rekommenderar till alla arbetsgivare.
Den är viktig och mycket välskriven med experters råd, konkreta tips och forskning samt innehåll som bland annat det gränslösa arbetet, tankar som ”jag vet att jag borde men det går inte” och ”jag vet att jag inte borde men gör det ändå”, om kognitiva funktioner, relationer, stigma och om det perfekta adhd-jobbet …
Vanliga utmaningar vid adhd, som boken tar upp:
- Har svårt att organisera, strukturera och planera
- Undviker ofta uppgifter som kräver mental ansträngning eller som är tråkiga och monotona
- Tappar ofta bort viktiga saker
- Är lättdistraherad
- Är glömsk
- Brukar ofta pilla med saker
- Har svårt att sitta still längre stunder
- Lider av en inre rastlöshet
- Kan inte genomföra aktiviteter lugnt, stillsamt och måttligt
- Är ofta på högvarv
- Pratar överdrivet mycket
- Kastar ur sig svar
- Har svårt att vänta på sin tur
- Fungerar och presterar på en ojämn nivå.
Några utvalda utdrag ur boken:
”Ganska många känner att de måste välja mellan att prestera på arbetet och att ha ett liv med familj och vänner utanför jobbet. Det här beror nästan aldrig på att de inte försöker tillräckligt”
”Med rätt förståelse kan du som chef leda mer individcentrerat och effektivt. Och med rätt verktyg kan vi tillsammans skapa ett mer dynamiskt och kreativt arbetsliv, minska risken för sjukskrivningar och psykisk ohälsa och motverka stigma och diskriminering.”
När barnet med adhd blivit vuxen:
”Det är vanligt att de mer hyperaktiva delarna av adhd flyttar in i kroppen och upplevs som en konstant inre rastlöshet. Det blir svårt att varva ner, koppla av och känna sig närvarande i stunden, även om det inte alltid är så märkbart för omgivningen.”
”Regeringen har infört examensmål för lärarutbildningen som innebär att blivande lärare ska lära sig mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och om hur man anpassar och stöttar elever med sådana svårigheter. Tänk om vi kunde göra samma sak i ledarskaps- och HR-utbildningar! Många med adhd berättar att det är helt avgörande att ha en chef, kollega eller ledare som strävar efter att förstå och anpassa utifrån hur just hen fungerar. Det kan innebära förkortad arbetstid, anpassade arbetsuppgifter eller möjlighet att sitta avskilt.”