MRSHYPER’s Skolguide
Här hittar du tips, råd, länkar och blogginlägg om lagar, myndigheter och skollagen.
Vi svarar också på frågor som; Vad står i skollagen? Vilka rättigheter och skyldigheter har elever? Hur kan SPSM hjälpa elever med funktionsnedsättning? Vad gör Skolverket? Vad är Skolinspektionen?
FÖRELÄSNING OM NPF – SKOLA
Är du pedagog och vill stärka NPF-kunskapen hos er. Du kan få en skräddarsydd föreläsning till ert lärarteam.
Läs mer om ett exempel på föreläsning här»
Det här oroar sig vårdnadshavare för inför skolstart
och skolan
Är barnet är tillräckligt återhämtat och utvilat för att orka med skolan som snart börjar igen?
----------
Kommer barnet få förståelse och rätt stöd så att hon klarar av skolarbetet utan att bränna ut sig direkt igen?
----------
Kommer alla lärare hon känner vara kvar eller behöver dottern bränna all energi på relationsskapande på bekostnad av studierna?
----------
Kommer hon att orka?
----------
Varför kan inte även vaktmästare, kökspersonal mm också få fortbildning om NPF? De möter ju också eleverna.
Kommer jag orka med alla mail och samtal man måste göra får att barnet ska få bäst förutsättningar?
----------
Kommer de få det stöd de har behov av?`
----------
Kommer hon att orka med det sociala och utanförskapen ännu en gång?
----------
Kommer han komma iväg till skolan, och om han väl där får något gjort?
----------
Varför kan vi föräldrar inte få en kort uppdatering dagligen om ifall han varit där och hur dagen varit och att lärarna lär sig mer om hans styrkor?
Kommer hon någonsin få rättvisande betyg?
----------
Varför kan vi inte få bli kallade till ett möte med lärarna innan terminstart för att lugna barnet?
----------
Varför kan inte vanliga skolor lära sig och ta efter skolor som är AST-anpassade, som till exempel: gemensamma promenader till lunch första tiden, en matsal med särskilda platser, inte för många klassrumsbyten och äldre elever som kan vara mentorer åt de yngre …?
----------
Varför kan vi inte få info från skolorna innan terminstart, som t ex: schema, personalförändringar, bekräftelse på att nya lärare fått en bra överlämning om eleven
Kommer jag att hinna se vilka behov eleven har, i tid och därmed slösa värdefull tid?
----------
Hur kan jag hitta nya arbetssätt när jag tömt hela min bank på olika metoder och nya verktyg för 9:e klassare som inte har något driv för skolarbete?
----------
Hur går elevernas åtgärder de har rätt till ihop med de faktiska möjligheterna, eftersom det fattas pengar som kan ge fler vuxna och mer vidareutbildning?
----------
Hur ska jag orka med de förtvivlade föräldrar jag möter, de som jag inte kan hjälpa för att vi inte har tid. Jag räcker inte till.