Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av deras egna budord.
Mer öppenhet för att olika är bra!
För en sådan framtid arbetar Anki. Med Bang som förebild har hon själv blivit en för andra.
Anki Sandberg är i dag både arbetsterapeut och chef, vilket verkligen inte var något hon själv eller någon annan hade trott när hon var liten. Hon drömde mest om att bli ”skolfröken”, som hon själv uttrycker det.
I dag är hon verksam som ordförande i Riksförbundet Attention, i Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa och i Hjärnkoll.
– Att det blev så att jag ägnar mitt yrkesliv åt NPF beror på att jag är anhörig och har erfarenhet av NPF i min egen familj, berättar Anki för oss.
Kanske har också hennes driv inspirerats av en annan stark kvinnlig förebild?
– Barbro Alving, känd som Bang var en förebild, för hon skrev krönikor under signaturen ”Käringen mot strömmen”. Det tyckte jag lät kaxigt och dessutom var hon väldigt rolig, säger Anki.
Vi hoppas att hon fortsätter att gå högt med fanan mot strömmen för våra ungas skull. Det hon själv önskar sig framöver är att bredda sitt arbete på en internationell nivå.
– Jag önskar också att människor skulle vara mer nyfikna på varandra och mer öppna för att vi alla är olika och att det är bra, tillägger hon.
För mer info: attention.se
/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare
Anki Sandberg
Ordförande Riksförbundet Attention, NSPH och Hjärnkoll.
Läs fler intervjuer här
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd. Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...
Flickorna och språkstörningarna
Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos. Var är flickorna i statistiken? Flickors...
DLD-anpassningar är som diabeteskost
Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...
Läs & Lek! = bästa motivationen
Läs & Lek! Motivation är A och O för att orka öva mycket med de repetitioner som krävs för att språket ska utvecklas för barn med DLD (Språkstörning). Det menar Johanna Enhörning, logoped som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter till MrsHyper i denna...
”Språkstörning finns inte!”
Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin arbetsplats samt om varför hon vill sätta språkstörning på kartan. Det finns fördomar och okunskap som leder till...