Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av  deras egna budord.

Självdestruktivitet ska inte behöva vara orsaken till att överleva starka känslor

Som tolvåring drabbades Jessica Andersson av självskadebeteende, idag ansvarar hon bland annat för Sveriges första stödchatt med specifik inriktning på självskadebeteende.

– Jag tror att det berodde på att jag är en person med mycket känslor. När jag inte hade redskap för att hantera eller förstå vad jag kände, blev det självdestruktiva ett sätt att överleva starka känslor, berättar Jessica.

Men efter en lång resa inom psykiatrin föddes drömmen om att bli sjuksköterska, en dröm som stärktes i och med att hon själv var mycket på sjukhus under tonåren och som ung vuxen.

Jessica är legitimerad sjuksköterska och ordförande i föreningen SHEDO (self harm and eating disorder organisation) samt verksamhetsansvarig för Självskadechatten – Sveriges första stödchatt med specifik inriktning på självskadebeteende som drivs av föreningen.

Jessica vill hjälpa, stötta och stärka sina medmänniskor genom sitt engagemang inom brukarrörelsen och som sjuksköterska. Och i framtiden vill hon arbeta inom barn- och ungdomspsykiatrin, skriva en bok och framförallt ta hand om sig själv.
– Det känns viktigt att hitta och behålla en balans mellan privatliv, arbete och engagemang.

För mer info:
www.shedo.se

/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare

 

Jessica Andersson
Leg sjuksköterska och ordförande SHEDO

Läs fler intervjuer här

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger.   ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?

  Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd.   Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...

Flickorna och språkstörningarna
Flickorna och språkstörningarna

    Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos.   Var är flickorna i statistiken? Flickors...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

Läs & Lek! = bästa motivationen
Läs & Lek! = bästa motivationen

Läs & Lek! Motivation är A och O för att orka öva mycket med de repetitioner som krävs för att språket ska utvecklas för barn med DLD (Språkstörning). Det menar Johanna Enhörning, logoped som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter till MrsHyper i denna...

”Språkstörning finns inte!”
”Språkstörning finns inte!”

  Anna Båve Schultz / ”Flickan med språkstörningen”, delar med sig till oss på MrsHyper hur man på ett bra sätt kan berätta om sin diagnos på sin arbetsplats samt om varför hon vill sätta språkstörning på kartan.   Det finns fördomar och okunskap som leder till...

Pin It on Pinterest

Share This